nittonde december

Nu ni ska jag ta upp något som jag är så himla trött på så jag kan spy. Kan vara så att jag trampar någon på tårna nu. Jag pluggar som sagt till förskollärare och vi läser mycket om just genus, pojkar, flickor, jämnställdhet, kön med mera. Jag är väldigt intresserad av det här och anser att det är så himla viktiga saker som inte tas på allvar! Så, det som jag stör på är något enormt är att alla pojkar anses ha blått och mörka färger och alla flickor anses ha rosa och ljusa pastelle färger. Det är för fan 2017 snart 2018 och vi har knappt kommit någonstans. Grejen är ju den att alla klädkedjor kör ju på den här grejen så för till exempel mig som inte vill ha det traditionella blått och rosa har inte mycket att välja på. Det är förresten inte enbart klädkedjor som gå all in för detta utan även butiker. Det finns nästan alltid en "pojkavdelning" och en "flickavdelning" med saker där det är bestämt vad som anses vara okej för till exempel en flicka. Alla som köper kläder eller till exempel leksaker till sitt barn ser enbart detta och det är ju därför det har blivit såhär, accepterat fast det är sjukt. Många tycker det här är en värdslig sak och ja visst är inte så någon dör pågrund av detta, MEN det är och kan vara ett stort bidrag till mobbing. En sån sak som att alltid klä sin pojke i enbart blå och mörka färger samt inreda hans rum med traktorer och väggar som är blåa. Jag har fått läst och gått på föreläsningar om just detta och fått det klart att en sån här sak gör att troligtvis kommer detta barn formas av dessa saker i hans närhet samt att han kommer tro att endast detta är "okej" för honom för att han är en pojke. Dels tycker jag att det är sjukt hur man bara kan ge sitt barn till exempel leksaker som är anpassade och anses vara för enbart pojkar eller flickor. Det finns inget barn som föds med att älska en färg eller en specifik sak utan de formas av vad hen har i sin närhet både gällande saker och hur människor är i hens närhet. Så därför vill jag bara säga stå emot detta och låt erat barn få möjligheten att välja själv vilken favoritfärg hen vill ha eller om ens ha en favoritfärg. Låt hen få välja själv vad hen tycker om att leka med för leksaker. Sen menar jag inte att om en pojke älskar till exempel blått så ska man inte fördbjuda det bara för att det oftast är så. Men låt hen får möjligheten att ha alla rengbågens färger på sig under sin uppväxt och sen när hen kan prata och säga själv vad hen tycker är det fritt fram såklart! Hahah oj, behövde få ur mig detta och hoppas ingen tar illa upp men kanske får något att tänka till om i framtiden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback